Kaffetipset för den som gillar starkt kaffe till billig peng

Tycker man om espresso men tycker att man ändå inte har råd att gå på café kan man köpa sig en egen espressomaskin. Själv tycker jag att det är lite dyrt med ett par tusen kronor om man ska ha en bra espressomaskin. Därför köpte jag en Mokabryggare, se bilden. Med den får man nästan espresso kaffe. Jag tycker det blir godare kaffe än med en billig enkel espressomaskin. Den modellen på bilden som jag köpte heter Bialetti Brikka som har en specialventil som bygger upp trycket så man får mer crema än med den vanliga mokkabryggaren. Mokabryggare är något som finns i varje italienskt hem. Kaffet som man använder ska vara lite mer finmalet än bryggkaffe men inte lika finmalet som espressokaffe. När man brygger kaffe fyller man underdelen med vatten, lägger kaffepulvret i silen ovanför, och ställer den på spisen med locket öppet. Man sätter plattan på inte högsta värme men nästintill. När kaffet bubblar upp i behållaren upptill tar man direkt bort bryggaren från spisplattan. Bryggaren ska vara gjord av aluminium för bästa funktion, så den fungerar därför inte på induktionshällar. På vanliga plattor, spishällar och särskilt gasspis funkar den på. Den jag köpte för 2 koppar tycker jag inte räcker till mer än 1 kopp. En fördel är om man har en kaffekvarn där man kan ställa in hur finmalet kaffe man behöver. Då duger det inte med de billiga kaffekvarnarna med knivar. En fördel med en Mokabryggare är att man kan ta med den på campingturen ut i naturen och enkelt få ett gott kaffe om man inte gillar kokkaffe och inte har ett eluttag till kaffebryggaren eller espressomaskinen.

Bialetti Brikka 2 koppar

Kaffekedjorna ökar mitt i krisen skriver Metro

Koffeinet håller svenskarna i ett krampaktigt grepp. Inte bara hemma. Kaffebarernas försäljning ökar kraftigt i lågkonjunktur.

Svenskarna drar in på lyxvaror. Men kaffestunden på fiket är helig.Det är  kaffekedjorna som visar mest styrka när världsekonomin rasar. Det visar Delfi Marknadspartners årliga redovisning av utvecklingen inom snabbmatsbranschen. – Det har varit en stark kaffetrend länge. Och i lågkonjunktur tror jag att människor tenderar röra sig mot billigare och enklare måltider vilket är en del av kaffekonceptet, säger , Joakim Browall, vice VD på Delfi marknadspartner. Bäst av kaffekedjorna går Espressohouse. Marknadschefen pekar på att kaffe kan bli tröst i ekonomisk motvind.
– Jag tror att när folk drar in på platt- tv och andra saker är kaffe något man i högre grad vill unna sig, säger Anders Jonsson, marknadschef på  Espressohouse.