När skannade du en QR kod senast?


QR är förkortning för Quick Response. QR koder är dessa koder som du skannar med din mobils kamera och som en QR app för Android eller iPhone omvandlar till en webbadress, text eller något annat.

För ett tag sedan (typ förra året) var QR koder det hetaste inom marknadsföring. Alla reklambyråer gödslade med QR koder till höger och vänster i annonser och på andra ställen. Men handen på hjärtat, hur ofta brukar du skanna QR koder med din mobil?

I en studie gjord på amerikanska collegestudenter, som måste anses som en teknikvänlig grupp som ofta är snabba att ta till sig nya trender, visar att endast 21 % faktiskt kunde scanna in och läsa av en QR-kod. Endast 19 % svarade att det är sannolikt eller mycket sannolikt att de skulle scanna in den om de såg den, jämfört med 76 % som svarade att det är osannolikt (18 %) eller mycket osannolikt (58 %) att de skulle scanna in den. Trots bristen på bevis på att QR koder används av någon utanför reklam- och mediabranschen fortsätter reklamare att ta tusentals kronor för att ”designa QR-koder”.

Jag tror att QR koder har spelat ut sin roll i reklammaterial pga. att de är fula som stryk och kan ersättas med Google Googles. På förpackningar och i bruksanvisningar eller liknande tror jag dock att de kan fylla en funktion. Vad tycker du att bästa användningsområdet för QR koder?

Läs mer:

Kul klipp på YouTube: The problem with QR codes

QR-Droid, QR läsare för Android

QR-koden får snart en ersättare

http://qrsverige.wordpress.com/

QR Code Usage Seeing Increasing Acceptance

United States QR code usage jumps 500%, still isn’t cool

QR code usage up 96 per cent in Europe

Skapa QR koder med inbäddad bild.

Så skapar du dina egna QR koder


Leave a Reply

 

 

 

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>