Så gör du Windows 10 bättre, snabbare och smidigare.

device_laptop_mini_start_CortanaMarket_1x_sv_SE

Har du börjat testa Windows 10?

Pc för alla har en artikel med tips för hur du anpassar Windows 10 efter dina egna behov och förutsättningar och för att minska problem och saker att reta sig på.

Särskilt tipset om att rensa ur gamla Windows är något som jag kommer göra eftersom Windows 10 är en uppgradering av Windows 7 och Windows 8 gör att det ligger kvar en massa filer och inställningar från tidigare Windows som man inte behöver längre när man bestämt sig efter de 30 dagarnas ångerperiod att gå tillbaka till gamla Windows versionen. Därför kan det finnas så mycket som 25 GB kvar från gamla Windows på hårddisken.

Gör så här:

Öppna Utforskaren och högerklicka på den enhet du vill rensa. Välj Egenskaper, Allmänt, Diskrensning och klicka på Rensa systemfiler. Nu visas en lista över filer du kan ta bort. Markera varje kategori och klicka på OK så startas diskrensningen.

Det var väl inte svårt?

Ljuset från skärmarna kan orsaka problem att somna

Programmet  f.lux

Ljuset från datorskärmar, mobiler och surfplattor har ett blått ljus som är gjort att det liknar solljus i frekvenserna. Detta gör att ljuset från skärmarna påverkar vår sömncykel om man sitter och stirrar i datorn, mobilen eller surfplattan innan man ska gå och lägga sig. Det här innebär att man kan ha lite svårt att somna på kvällen efter datoranvändande. Men det finns ett program som stänger av det blåa ljuset automatiskt på datorn till kvällen, f.lux heter det.

F.lux ändrar färgtonen automatiskt under dagen så skärmen blir mer och mer gulaktig och mer och mer dämpad ju senare det är som en anpassning till hur mycket dagsljus det är ute.

Programmet f.lux är gratis.

Läs mer:

5 alternativ till f.lux för Android: http://nerdsmagazine.com/apps-like-flux-for-android/
Till iOS som är Jailbreakad: http://cydia.saurik.com/package/org.herf.flux/